Hjelpesenter

Finn svar på ofte stilte spørsmål i listen, eller bruk søkefeltet i topplinjen.

Kjøp av bobil

Det er viktig at du/dere tenker gjennom hvilke forventinger dere har til bobillivet før dere velger bobil. Still dere gjerne disse spørsmålene før dere begynner å lete etter bobil:

 

Hvordan ønsker dere å bruke bobilen? Hele året eller kun i sommerhalvåret?

Hvor mange skal være med på reisene hver gang/en gang i mellom?

Har du/dere vanlig eller utvidet sertifikat (kan dere kjøre biler over 3500 kg, eller ikke)?

Hva trenger du/dere av lagringskapasitet og hva er nødvendig tilleggsutstyr?

Tenk gjennom budsjettet dere ønsker/kan bruke på denne investeringen.

 

Når du/dere har tenk gjennom dette er det lettere selv å velge, eller for en av våre selgere å hjelpe deg å finne den riktige bobilen for deg/din familie.
Trenger du hjelp og råd, ta gjerne kontakt med oss!

Vi fører disse nybilmerkene:

 

Carthago

Adria

Knaus

Dethleffs

Hobby

Sunlight

Weinsberg

Globecar

 

Du kan lese mer om hvert merke her

Ja, vi tar din gamle bobil i innbytte når du ønsker å kjøpe ny. Basert på takst gir vi deg et tilbud på bobilen din.

Det finner 4 hovedtyper bobiler, og nedenfor kan du lese en kort beskrivelse om hver av dem:

 

Helintegrert bobil har et åpent og romslig førermiljø i og med at bilen har full bredde helt frem. Dette, sammen med store vinduer, gjør at også salongen og bodelen oppleves lys og romslig. De fleste helintegrerte modellene har en stor senkeseng over førersetene samt seng bak (dobbelseng eller to enkle). Biltypen er ideell for et voksent par som av og til vil ha med noen på overnatting (f.eks. barnebarn) eller en barnefamilie.

Helintegrerte biler har svært varierte innredningsmuligheter og er ofte i en høyere prisklasse enn de andre modellene. Bilene leveres i ulike vektklasser.

 

Delintegrert bobil (halvintegrert) er bygget som en liten lastebil/varebil hvor førerhuset er beholdt og bodelen ofte er bygget noe bredere og høyere enn førerhuset for å få mest mulig plass til innredning. Delintegrerte bobiler har enten senkeseng over salongen, eller mulighet for å lage seng i sittegruppen og dermed blir det som oftest sengeplasser til 4 personer. Smarte innredningsløsninger gjør at man får mye bobil for pengene i denne biltypen.

Bilene leveres ofte med totalvekt 3 500 kg, og kan derfor kjøres av alle med førerkortklasse B. Modellen finnes i alle prisklasser og er svært populære biler.

 

Alkovebil har førerseter som er adskilt fra bodelen og et overbygg over førerdel hvor det er et fast soverom med stor seng. På denne måten kan salongen benyttes også etter at de minste ha lagt seg, eller om tenåringen vil være litt for seg selv. Alkovebilen er en romslig bil og har ofte dobbeltseng bak i bilen og god lagerplass, og den er derfor ideell som familiebil. Noen biler av denne typen kan dessuten fås med køyeseng, og da er det ofte sengeplass til 6 personer.

Noen alkovebiler har ingen seng bak, kun alkovesengen. Disse kan da bli under 6m lange, men likevel romslige inni. Bilene leveres i ulike vektklasser.

 

Bybobil/Van er den minste varianten bobil. Til tross for at den er bygget på chassis til liten varebil, er den nesten like godt utstyrt som de større modellene. Plassen er godt utnyttet med vendbare førerseter, kjøkkenløsning, lagerplass under seng og et lite bad. Med dette får man komforten man trenger for 2-3 personer.

Dette er en liten bobil som alle med førerkortklasse B kan kjøre. Den er enkel å parkere eller manøvrere på smale veier, enten det er i naturen eller i en by, og har derfor sine klare fordeler.

Det er ulike sengeløsninger i de ulike bobiltypene, her er de ulike variantene:

Midtstilt dobbeltseng bak i bilen, med plass til å gå på begge sider av sengen.

Tverrstilt dobbeltseng bak i bilen, passer godt for deg som er lang.

To enkle senger med plass til å gå mellom sengene.

To enkle senger, som med enkle grep kan gjøres om til dobbeltseng.

 

Ekstrasenger:

Senkeseng/nedtrekkbar dobbeltseng over førerseter eller salong.

I enkelte bobiler har du også mulighet til å lage ekstra seng i salongen.

I en alkovebil er dobbeltsengen over førerhuset og det er tverrstilte køyesenger bak. Det vil si sengeplass til seks personer.

 

Kjøp av campingvogn

Det er viktig at du/dere tenker gjennom hvilke forventinger dere har til campinglivet før dere velger vogn. Still dere gjerne disse spørsmålene før dere begynner å lete etter campingvogn:

 

Hvordan ønsker dere å bruke campingvogen? Hele året eller kun i sommerhalvåret?

Hvor mange skal det være sengeplasser til?

Hva trenger du/dere av lagringskapasitet og hva er nødvendig tilleggsutstyr?

Tenk gjennom budsjettet dere ønsker/kan bruke på denne investeringen.

 

Når du/dere har tenk gjennom dette er det lettere selv å velge, eller for en av våre selgere å hjelpe deg å finne den riktige vognen for deg/din familie.
Trenger du hjelp og råd, ta gjerne kontakt med oss!

Ja, vi tar din gamle campingvogn i innbytte når du ønsker å kjøpe ny. Basert på takst gir vi deg et tilbud på hva vi kan gi deg for vognen din.

Vi fører disse merkene på nye campingvogner:

 

Knaus

Adria

Dethleffs

Hobby

 

Du kan lese mer om merkene her

 

 

Instruksjonsvideoer

Filmen omfatter disse temaene:

 

  • Strømmuttak
  • Vannpåfylling
  • Toalettkassett
  • Gassflaske
  • Bodelsbatterier
  • Styringspanel
  • Kokebluss
  • Hovedkraner gass
  • Kjøleskap
  • Ferskvannstank
  • Tappeventil for varmtvannstank
  • Varmesystem Truma

 

Filmen omfatter disse temaene:

 

  • Strøminntak
  • Støttebein
  • Gassflaske
  • Styringspanel
  • Styringspanel Alde varmesystem
  • Hovedkran gass
  • Gasskomfyr
  • Kokebluss
  • Kjøleskap
  • Hovedkran gass Aldevarmer
  • Stengeventil for spillvann
  • Tappeventil til varmtvannstank
  • Ferskvannstank

 

liten moderne campingvogn bak bil

 

 

Filmen omfatter disse temaene:

 

  • Strøminntak
  • Toalettkassett
  • Støttebein
  • Gassflaske
  • Styringspanel
  • Stengekraner
  • Ferskvannstank
  • Stengeventil for varmtvann
  • Kjøleskap
  • Kokebluss
  • Varmesystem Truma

Filmen omfatter disse temaene:

 

  • Strømmuttak
  • Vannpåfylling
  • Toalettkassett
  • Gassflaske
  • Bodelsbatterier
  • Styringspanel
  • Kokebluss
  • Varmtvann

 

 

 

 

Alde - varmesystem

Alde er et varmesystem basert på vannbåren varme i gulvet. Vannbåren varme gir en jevn og lun type varme.

Med en varmeveksler i kombinasjon med ALDE, kan varmen fra bilens motor benyttes til oppvarming og fremstilling av varmtvann. Varmen kan også kjøres i motsatt retning med en sirkulasjonspumpe på motorsiden og fungerer da som en motorvarmer.

  • Varmeveksleren fungerer slik at varmen fra boenheten smitter over til bilens kjølevæske via varmeveksleren. Og vise versa.
  • For å varme opp boenheten fra bilens kjølevæske må du sjekke at kranen på varmeveksleren er i åpen stilling (denne finner du enten på varmeveksleren eller under panseret på bilen. Les bilens brukerveiledning).
  • Sett på ALDEN og still inn ønsket temperatur så skru av gass og 230 volt på panelet. Du trenger ikke ha noen av energikildene innkoblet ved bruk av varmeveksler. Bruk da ALDEN som du normalt bruker den.
  • For å varme opp bilens motor fra ALDE, må du finne sirkulasjonspumpeknappen (se bilens brukerveiledning om hvor denne er plassert). Sett da på ALDEN på det du måtte ønske av energivalg, så vil bilens motor også bli varmet opp. Det er viktig å merke seg at hvis sirkulasjonstegnet på displayet ikke er på, er ikke utbytte av varmeveksleren like stor som om den er på. Hvis det ikke sirkuleres nok varmevæske over varmeveksleren vil heller ikke væsken som sirkuleres i motoren varmes mye. For å få best utbytte av varmeveksler må du sette opp temperaturen i bodelen til sirkulasjons tegnet kommer frem i displayet.
  • HUSK Å SKRU AV SIRKULASJONSPUMPEN FØR KJØRING!
  • Alde varmesystemet er bygget opp slik at det må være luftgjennomstrømning over konvektorene (radiator).
  • Se her for mere info om ALDE (hyperlink til ALDE)
  • Når det gjelder luftsirkulasjonen så er det viktig at det er fri ferdsel av luft ut bak seteryggen, og likeledes i sittebenker. Ikke steng for luftegitter.
  • Det kan også være at sirkulasjonen av væsken er dårlig. Prøv og justere hastigheten til pumpen. På 12 volt gjøres dette på selve pumpen der det er rød skrue med pil, med ett lite flatt skrujern. Sett den litt høyere hvis den er under 2, det er viktig og bemerke seg at ved for høy hastighet vil væsken ha for kort tid inne i «varmen» for å kunne bringe denne med seg videre med seg. Optimal pumpestyrke for en middels stor bil/vogn er 3.
  • På 230 volt pumpen gjøres innstillingen på panelet. Se i brukerveiledningen (hyperlink til ALDE hvordan dette gjøres.)
  • Selve væsken som er i det lukkede varmesystemet vil ikke kunne fryse da dette er glykol (frostvæske). Se her (link til Må jeg etterfylle væske?)
  • Er det vann på varmtvannstanken vil den kunne fryse dersom varmeren skulle stoppe,  f.eks. ved strømbrudd eller om du går tom for gass.

Ja det kan du.
Husk at du ikke må benytte varmtvannsfunksjoner på betjeningspanelet.

  • Det er normalt at det tar litt tid å varme opp hvis det er meget kaldt inne i kjøretøyet.
  • Bruker du kun 230 volt til oppvarming, vil det ta lengre tid enn om du kombinerer med gass.
  • Ved meget kalde temperaturer kan det hende at du må sette ALDE på 3000 Watt eller kombinere med gass for å få opp temperaturen raskest mulig.
  • Det er viktig og kontrollere nivået på ekspansjonskaret jevnlig.
  • Riktig nivå ved kaldt system er rett over min.
  • Riktig nivå ved varmt system vil da være rett under max.
  • Ved anvendelse av konsentrert glykol skal blandingen bestå av 60 % vand og 40 % glykol. Hvis varmeanlegget usettes for temperaturer lavere end -25 °C, skal glykol innholdet økes, dog ikke over 50 %.
  • Anvend helst ferdigblandet Alde Premium Antifreeze, som er av meget høy kvalitet, og som er spesielt utviklet til Alde-varmesystemer. Men det kan også benyttes andre type glykoler pass på at fargen er den samme MÅ IKKE BLANDES.

Truma - varmesystem

Truma er et varmesystem basert på luftbåren varme. Alt etter modell kan Truma varmeapparater drives enten ved hjelp av elektrisitet eller gass.

Varmluft blir transportert ut i boenheten gjennom forskjellige utblåsningsrør, noe som gir rask oppvarming i enheten.

  1. Kjør varmeren på gass. Har den både gass og 230V benytter du begge. Les også «Hvorfor blåser ikke varmeren?»
  2. Lukk alle luftspjeld som ikke er i fronten og sjekk om det blåser mer da. Om det blåser nok da må du justere luftspjeldet slik at varmen kan transporteres lengere ut i systemet.
  3. Sjekk i rommet der varmeren står og kontroller om noen av slangene har falt av, sett disse på plass og forsøk igjen.
  4. Sjekk i sittebenker/skap at luftslange ikke er klemt flat.
  5. Hvis ingen av punktene over fører frem, kontakt Askjems (hyperlink til kontaktskjema)

For å lære hvordan du betjener panelet kan du se forklaring på dette ca. 5 minutter ut i denne filmen (lenke til video 1).

På veldig kjølige dager vil ikke 230V være godt nok til og varme boenheten.

 

Om man varmer med 230V vil effekten være 900W på trinn 1 og 1800W på trinn 2. Dette vil ikke generere nok varme i varmesystemet til å kunne øke viftehastigheten uten å kjøle ned luften som føres ut. For å oppnå høyere temperatur må gass benyttes i tillegg.

Hullene er til for å føre varme opp langs vegg og skape luft – og varmesirkulasjon i boenheten.

Ved temperaturer under ca. 3 °C ved tappeventilen vil denne automatisk åpne seg ved at trykknappen hopper ut av posisjon. Vannet i varmtvannstanken renner da ut.

 

Sett på varmeren til temperaturen har steget nok til å stenge ventilen igjen.

Ja det kan du. Husk at du ikke må benytte varmtvanns funksjoner på betjeningspanelet.

 

Når romtemperaturen er nådd, som er stilt inn på betjeningsdelen, slår brenneren seg av. Varmluftviften går fortsatt, med lavere turtall, så lenge utblåsningstemperaturen (ved apparatet) er høyere enn 40 °C.

Sørg for at batteriet er være fulladet når det skal lagres i minusgrader.

  1. Sjekk at påtrykksregulator/slangetilkobling(gassregulator) er skikkelig montert på flasken og at den er åpen.
  2. Tenn kokebluss og observer flammen. Ser den riktig ut?
  3. Tenn kjøleskapet på gass.
  4. Manuelt betjeningspanel: For å tilbakestille (feiltilbakestilling) apparatet må du slå det av, og når ingen av lysdiodene på betjeningsdelen blinker lenger, kan du slå det på igjen.LCD display CP Plus: For å resette systemet.

    Bruk dreie-/trykknappen til å velge ”RESET”. Trykk på dreie-/trykknapp. I displayet vises ”PR SET”. Trykk kort på dreie-/ trykknappen for å bekrefte. Når du har bekreftet, starter betjeningsenheten Truma CP plus automatisk reset prosedyren. I løpet av denne prosedyren viser displayet” INIT ..”

  5. Tenn så varmeren på nytt.
  6. Kommer det feilmelding i displayet les i bruksanvisningen og feil søk deretter.
  7. Hvis ingen av punktene over fører frem kontakt Askjems (hyperlink til kontaktskjema på hjemmesiden)

Gulvvarme (elektrisk)

Bryteren for gulvvarmen er plassert på ulike steder hos de ulike leverandørene, her er en liste over noen av våre merker:

(For øvrige modeller er plasseringen meget varierende og henviser derfor til hver enkelts brukerveiledning).

 

Dethleffs bobil:

Her er bryteren for gulvvarme plassert på selve trafoen. Den er ofte plassert nede i skap ved inngangsdør, i skapet på badet eller i skapet under høyskapet ved kjøkkenet.

 

Hobby bobil:

Her er bryteren for gulvvarme på betjeningspanelet ved inngangsdør.

 

Hobby campingvogn:

Her er bryteren for gulvvarme på betjeningspanelet ved inngangsdør.

Eldre hobbyvogner har ofte en brun bryter med et rødt lys på, plassert nær gulvet i vognen

 

 

Gulvvarmen må ikke forveksles med varmekabler du har hjemme i huset. Det vil være en meget begrenset effekt på svært kalde dager, men vil gi en økning fra kaldt gulv til varmt gulv på minst 10 grader, dog ikke høyere enn ca 15-22 grader.

Ja det er mulig å ettermontere løse gulvvarmematter i vognen/bobilen. Dette blir ofte en litt synlig løsning, og du bør derfor ha tilpassede gulvtepper eller ryer i vognen/bobilen for å kunne skjule gulvvarmemattene.

Gulvvarmen er i gåsonene og ikke helt ut til innredningen.

Den enkleste måten å finne ut av hvor varmemattene er plassert er ved bruk av ett IR termometer (Se her for forslag) og du kan måle temperaturen i gulvet når gulvvarmen står på.

Dekk - Vogn/Bil

Dette kan du lese av på dekket. Det skal være merket med M+S, MS, M&S, M-S (mud&snow).

 

NB! vær oppmerksom på at mange MS merkede dekk er «kontinentale vinterdekk» og ikke godkjente som vinterdekk i Norge. Se liste over godkjente dekk på http://www.stro.no/

Bobil:

Normalt så skal det ligge mellom 4-4,5 Bar

 

Campingvogn:

Normalt så skal det ligge mellom 2-3,2 Bar

 

Det kan imidlertid være forskjell fra kjøretøy til kjøretøy. Se kjøretøyets instruksjonshefte.

Regelen er den samme for campingvogn som tilhenger, og den lyder slik:

 

Tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert.

 

For vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and snow») med eller uten pigger skal mønsterdybde være på minst 3 mm i hovedrillene i midterste ¾ av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets.

Ja, det bør økes til makstrykk før bilen parkeres over lengre tid, for å unngå kast i dekkene (flate områder). Sjekk først hva makstrykk er på dekket.

Batteri

Infoen om litium-batteri som kan leses nedenfor er hentet fra vår leverandør:

 

Litium-batterier med innebygd BMS kontroll som beskytter batteriet mot kortslutning, polvending, feil ladestrøm/ladespenning og for høy temperatur. Dette gir lang levetid og optimaliserer ytelsen på batteriet. Alle batteriene kan lades med inntil 100amp ladestrøm, dette fører til meget kort ladetid. Maks kontinuerlig strømtrekk er 100amp.

 

Batteriene tåler 2000 utladninger, d.v.s lades opp hver dag og tappes ut hver natt i fem og et halvt år «ekstrem levetid sammenlignet med blybatterier»

 

Disse batteriene er bygget opp av prismatiske «LiFePO4» celler, dette er den mest solide og stabile litiumcellen som tåler flest ut- og inn- laddinger og gir lengst levetid. Alle batteriene i serien er montert i solide stålkabinett som beskytter cellene, her er det også muligheter for demontering av huset hvis det skulle være behov for å bytte komponenter i batteriet. Vekten er kun ¼ av vekten på blybatterier, og batteriene kan kobles i serie eller parallell uten ekstra BMS kontroll. På toppen av batteriet er det installert lysdioder for å vise ladestatus på batteriet. Batteriene har veldig lav selvutlading og kan fint lagres gjennom vinteren uten å få vedlikeholdslading.

 

Produsenten anbefaler å bruke en litiumlader men dette er ikke et krav, tester gjort hos oss viser at det er ingen målbar effekt endring i batteriet om det lades med våre Nor Charger ladere eller om det lades med produsentens litiumlader. Det viktigste er at batteriladeren ikke lader med mere enn 14,6volt. «Drop in» erstatning for bly-syre batterier. Batteriene kan klattlades i mellom ladesykluser og lades fra en dynamo, uten at batteriet tar skader av dette. Batteriene leveres i tre forskjellige størrelser, 100ah, 200ah og 300ah. Husk at når man sammenligner litium med blybatterier kan man regne den doble effekten d.v.s at 100ah litium har minst like mye effekt som 200ah blybatteri.

 

Med et litiumbatteri i båten, bobilen eller på hytta kan vi garantere deg at du vil få en positiv opplevelse.

En inverter, vekselretter, gjør om likestrømmen til vekselstrøm. Vanligvis fra batteri og solcellepanel til 230V, som vi har i vanlig stikkontakt.

 

Hvis du vil bruke inverter til alle eller nesten alle apparater, må den gi strøm med ren og pen bølgeform, dvs. «ren sinus».

 

Invertere fins som to hovedtyper avhengig av strømkvalitet: Den ene gir vekselspenning med (ren) sinuskurve, den andre vekselspenning med modifisert sinuskurve. Strømmen i stikkontakten hjemme har spenning med ren sinuskurve. Sinuskurve er det bildet vi ofte ser som en vannrett strek med helt like, helt jevne og ganske pene bølger over og under streken. Streken er tida og bølgene er den elektriske spenningen.  Hvis vi drar streken litt ut og sier den er ett sekund lang, skal det være 50 bølgetopper over streken og 50 bølgebunner under streken. Over streken er spenningen positiv (+), under streken negativ (-). Den går motsatt vei. Vekselstrømmen i Norge og Europa har 50 svingninger i sekundet, 50 herz, og spenningsnivå 230V. Det er mer komplisert å omforme likespenning til en vekselspenning med ren sinusform enn det er å omforme den til modifisert sinusform. Det ser vi av vekt og pris (ren sinus tyngst og dyrest). Prisforskjellen kan være 4x. En sinus inverter kan brukes til alle 230V –apparater, forutsatt at den kan levere nok strøm. En inverter med modifisert sinuskurve lager også strøm med 50 pluss-topper og 50 minus-bunner i sekundet. Men bølgene, om vi kunne se dem, er ikke jevne og pene. Det er bratt opp og ned, flatt eller spisst i topp og bunn osv. Ordet «modifisert» er derfor en forskjønning. Bølgeformen ble slik den ble bare fordi det var unødvendig å lage den dyr og pen. Den er god nok til formålet.

 

Husk at inverter bruker mye strøm. En 1500W inverter vil bruke ca. 80-100 AMP fra batteriet ditt.

Husk å lade bilen før du drar på tur, i de fleste tilfeller må du regne med å lade i minst 12 timer.

 

Hvis du har glødepærer (gammel type) bruker disse mye strøm. Bytt til LED pærer.

 

TV´en bruker mye strøm. For eksempel: Hvis du ser på TV (gammel LCD) i 2 timer bruker du opp 10 Ampere av ditt batteri. Ofte er det montert ett 95Ah batteri, det vil si at du da har brukt over 10% av kapasiteten.

 

Kjøleskap og varmekilder bruker også strøm så lenge det er slått på. Det har ingen innvirkning på strømforbruket om du bruker kjøleskap og/eller varmekilder på gass. Det vil fortsatt bruke strøm. Dette gjelder bil, vogn har ingen strømforbruk ved gass.

 

Sjekk om du kan skru på ryggekameraet uten at tenningen er på. Hvis du kan det må dette kobles slik at det kun kan skrues på når bilen er i gang.

 

Sjekk om du kan skru på bilens stereo uten at tenningen er på. Hvis du kan det må det monteres på en bryter på den røde ledningen bak på stereoen.

 

Hvis ingen av punktene over gir bedre kapasitet eller allerede er utført er nok batteriet utskiftningsklart. Kontakt verkstedet hos Askjems. (lenke til kontaktskjema)

 

 

 

Før lagring må du alltid fullade batteriene for deretter å koble de fra. Enten via hovedstrømbryter eller ta av polen.

 

Ved lagring må du alltid fullade batteriene.

 

På en bobil av nyere dato 2010-> bør det ikke være noe problem å lagre bilen i 2-3 uker. Men da må den lades opp igjen på nytt. Bobiler med ALDE som er direktekoblet til batteri har kortere lagringstid, helt ned til 1 uke. Før lagring av disse bilene bør strømmen på blokken skrus av der det lar seg gjøre, eventuelt fjerne sikring til ALDE. Men dette er IKKE noe fasitsvar da det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder strøm.

 

Har du hovedstrømbryter, skru av denne og lagringen kan fint vare flere måneder.

 

Vår anbefaling er å montere solcelle. Da vil batteriene stort sett være fulladede og klare for tur. Så fremt bilen er lagret ute i dagslys (fri for skygge).

Det er ikke lett å gi ett helt klart svar her. Men i utgangspunktet vil batteriet ta mindre skade av å stå tilkoblet 230V med ladning enn ved å bli tomt og stå uten strøm.

 

Med riktig type lader kan i utgangspunktet batteriet lades hele året.

Med riktig type lader kan batteriet lades hele året.

 

I utgangspunktet vil batteriet ta mindre skade av å stå tilkoblet 230V med ladning enn ved å bli tomt og stå uten strøm.

Fukt / Fukttest

Fukt kan oppstå av ulike grunner:

 

Fukt kan oppstå på grunn av ytre påkjenninger (bulking, hull …).

 

Fukt kan oppstå på grunn av alder. Det vil si at levetiden på tetningsstoffet er brukt opp.

 

Fukt kan også oppstå på grunn av for dårlig vedlikehold. Husk å rengjøre rundt pakninger jevnlig.

 

Fukten kan komme av manglende tettningsmasse under produksjon.

 

Vann som samler seg i «lommer» i tetningsmassen kan forårsake frostspreng i kulde, noe som skaper lekkasjer.

 

Fukten kan også komme innenfra på grunn av lekkasje i vannsystemer.

Ja i garantitiden må du ha fukttester hvert år for å vedlikeholde garantien. De kan ikke taes langt unna registreringsdato +/- 2 måneder.

I garantitiden må fukttesten tas hos en forhandler som selger det aktuelle kjøretøyet. Men det kan kreves av forhandler at den tas hos dem som solgte bilen ny.

 

Etter garantitiden er det også viktig å ta årlige fukttester, fortrinnsvis om høsten etter at bilen/vognen har vært mye brukt. Dette for å fange opp eventuelle lekkasjer på ett tidlig tidspunkt.

Utenom garantitiden er det anbefalt å bruke en NCB godkjent forhandler/verksted.

I garantitiden må du ha fukttester hvert år for å vedlikeholde garantien. De kan ikke taes langt unna registrerings dato +/- 2 måneder.

 

Etter garantitiden er det like viktig å ta årlige fukttester, fortrinnsvis om høsten etter at bilen/vognen har vært mye i bruk. Dette for å fange opp eventuelle lekkasjer på ett tidlig tidspunkt.

I garantitiden må fukttesten tas hos en forhandler som selger det aktuelle kjøretøyet. Men det kan kreves av forhandler at den tas hos dem som solgte bilen ny.

 

Utenom garantitiden er det anbefalt å bruke en NCB godkjent forhandler/verksted.

 

Når det gjelder bruktgaranti så må testen utføres hos selgende forhandler, eller hos en som godkjennes av selgende forhandler.

Gass / Gasstest

Når du skifter gassbeholder er det viktig å være oppmerksom på at regulatoren klikker ordentlig på plass. Sjekk så gasstilgangen i vognen/bobilen ved å la kranene stå åpne og tenne et kokebluss.

Ja, normalt sett er gass en meget trygg energikilde. Det er svært få registrerte ulykker hvor gass er årsaken til ulykken. De sakene du har lest om i media er ofte kjøretøy som er bygget om eller bygget selv, og som ikke har fulgt gjeldene regelverk.

NB:
I gulvet på kjøretøyet ditt er det flere luftehull. Disse må ikke tildekkes da de er der for å oppnå sirkulasjon av luft, og slippe ut gass dersom en eventuell lekkasje skulle oppstå.

 

Kjøretøy solgt fra NCB-godkjente forhandlere er alltid gasstestet før levering.

Kjøper du kjøretøy privat og ikke kjenner tilstanden til gassanlegget bør du oppsøke en NCB godkjent forhandler for gass-test.

 

Forsøk ALDRI å reparere gasskomponenter selv. La personer med sertifisering gjøre dette.

 

Det anbefales å ha en gasstest hvert andre år.

 

Slangen som er tilkoblet flasken skal byttes minst hvert 5 år, men tidligere om den viser tegn til å sprekke opp.

I Norge selges det bare Propan. Dette er den gassen som skal brukes her.

 

Det selges blandingsgasser i Europa (propan, butan). Egenskapen til denne gassen gjør at den mister trykket på ett mye tidligere tidspunkt enn propan. Propan, for eksempel holder på trykket ned mot -35 grader, men da med svært redusert effekt. FAKTA: Gasstrykk endrer seg med omgivelsestemperaturen. Hvis temperaturen stiger, vil trykket i flasken også stige. Eksempelvis vil en omgivelsestemperatur på 20°C utgjøre et trykk på ca 8 Bar i flasken, mens -10°C vil resultere i et trykk på ca 3 Bar. Butan: Ved 0 grader så er det 0 Bar i flasken. Det vil si at butan egner seg svært dårlig for det norske klimaet.

Det er ingen problemer å bruke denne gassen i den varme delen av året, men husk å bytte til propan før vinteren.

 

Det finnes flere forhandlere av gass som leverer gass som er fremstilt ved raffinering av rå olje. Denne gassen inneholder en del urenheter som igjen kan føre til tetting av regulator og dyser i systemet ditt. Vi anbefaler å montere gassfilter for å sikre deg mot dette. Spør gjerne din gassforhandler om de har field grade gass eller refinery grade gass, den man bør bruke er field grade.

Det anbefales å få utført en gasstest hvert andre år.

 

Slangen som er tilkoblet flasken skal byttes minst hvert 5 år, men tidligere om den viser tegn til og sprekke opp.

 

Kjøper du kjøretøy privat og ikke kjenner tilstanden til gassanlegget bør du oppsøke en NCB godkjent forhandler for gasstest.

 

Aldri forsøk å reparere gasskomponenter selv. La personer med sertifisering gjøre dette.

Kjøleskap

 

Det kan være at luftsirkulasjonen er blokkert av for mye matvarer. Sjekk at luften kan sirkulere fritt i kjøleskapet.

 

Årsaken kan også være at kontaktmassen i kjøleskapet ditt bør byttes ut. Ta kontakt med verksted. Kontakt Askjems (lenke til kontaktskjema)

 

 

Bobil:
Dette fungerer bra når bilens motor er i gang.

 

Campingvognvogn:
I vogn fungerer dette ikke.

 

Ja, hvis du har slangebrudds-sikring. Det kan også være lurt å montere DUO Comfort CS med kollisjonssensor. Da får du også automatisk flaskebytte med varsling (ekstra utstyr).

 

Tilbakemeldinger fra kunder tilsier at det er få problemer ved bruk av kjøleskap på gass under kjøring med bobil. (Har ikke noen info om hvordan det fungerer på vogn per d.d.)

Kjøler dårlig på gass:
Prøv strøm. Hvis det da kjøler godt kan det være noe galt med gasstilførselen eller det er mye støv/grus i brenn-kammeret. Ta av kjøleskapsgitteret på utsiden av bilen og blås rent med trykkluft.

 

Kjøler dårlig på strøm:
Prøv gass. Hvis det kjøler godt på gass kan det være noe galt med 230V elementet. Ta kontakt med verksted. Kontakt Askjems  (lenke til kontaktskjema)

 

Kjøler dårlig på 12V:
Husk at du må starte bilen for å få kjøling på 12V. Vogn: Det er veldig få vogner som har 12V kjøling. Husk at det kan ta lang tid for å oppnå kjøling på 12V hvis du starter med varmt kjøleskap. Kjøl ned med gass eller 230V før bruk på 12V så vil effekten bli størst.

 

Ikke sperr for luftsirkulasjon i kjøleskapet. IKKE lag egne hyller uten luftehull. Det er også viktig å tenke på at kjøleskapet i bilen/vognen er av typen absorberende, og ikke kompressor, som du har hjemme. Det er derfor viktig og ikke legge inn mengder med matvarer i hyllene slik at luftsirkulasjonshullene som er i hyllen blir helt blokkert.

 

På varme sommerdager blir kjøleeffekten redusert. Dette gjelder spesielt vogner med fortelt/spikerbu. Det er igjen viktig å tenke på at kjøleskapet i bilen/vognen er av typen absorberende, og ikke kompressor, som du har hjemme. For å oppnå bedre effekt under slike forhold kan løsningen være å montere en temperaturstyrt vifte på kjøleregistret. Kontakt Askjems  (lenke til kontaktskjema) hvis du lurer på dette.

Stigtrinn

Sjekk at sikring til stigtrinnet er hel. Hvis du har en EBL Block (blå boks) heter sikringen «trittstufe» Har du en CBE (hvit boks) er det ofte bilde av en trapp.

 

På noen kjøretøy er det lagt opp til at 12v bryteren ved inngangsdør må være på.

 

Legg også merke til om trappen bare går litt ut og stopper opp og du må hjelpe den ut videre. Da er det tannhjulet i motoren som har brukket av noen tenner. Dette skjer ved at det tråkkes på trinnet før det er helt ute. Dette er ikke en garantisak da motoren er laget slik for å ikke skade trinnet ved feil.

 

Hvis du har ett trinn som går inn automatisk ved start av motor, sjekk først at 230V kontakten er ute. Signalet for at trinnet skal gå inn kommer ikke frem til trinnet med 230V tilkoblet. Hvis trinnet fortsatt ikke går inn sjekk sikringer, ofte er det en 3 eller 5 amp sikring til denne kursen. Hvis denne sikringen er gåen vil heller ikke automatikken til kjøleskapet koble over til batteridrift automatisk.

Toalett

Det kan være at vannpumpen ikke har trykk nok.

 

Det kan være nødvending å installere en struper på spyledysen.  Kontakt ditt verksted / Askjems

 

Det kan ligge skitt i «silen» i systemet. Denne kan eventuelt fjærnes. Kontakt ditt verksted / Askjems

Sjekk sikringen. Denne finner du ved å ta ut do kassetten. Sikringen er da enten plassert i taket i kassettrommet ved siden av hullet, eller så er den plassert på veggen i kassettrommet 3 amp lilla sikring.

 

På noen kjøretøy kan vannpumpen være tilkoblet til toalettet. Da må du også sørge for at vannpumpen er aktivert.

 

Hvis toalett-tanken er full vil spyling heller ikke kunne skje.

 

På kjøretøy med egen toalettspyletank så kan pumpen være defekt. Legg merke til om lyset dimmer litt når du prøver og spyle. Det er ett sikkert tegn på at pumpen bør byttes. Kontakt ditt verksted / Askjems

TV - antenne

  1. Riks-TV (Digitalt bakkenett)
  • NRK krever ikke abonement eller programkort. Øvrige kanaler krever et Riks TV abonement.
  • Steg en, gå inn på: Sjekk dekning
  • Sjekk at antennen din peker i riktig retning om du har en retningsbestemt antenne.
  • De beste antennene er de som er stang monterte og kan heises opp og som er retningsbestemte.
  • Sjekk at eventuelle antenneforsterkere er på og i maksforsterkning, vrid hjulet helt til høyre.
  • Hvis alt tilsier at du skulle hatt dekning, sjekk at alle antennekabler og tilkoblinger er frie for skader og at de er skikkelig montert.
  • Gjør ett kanalsøk på valget digital antenne, om du bruker tv til søk og ikke har løs dekoder.
  • Har du løs dekoder så er det bare å gjøre ett nytt kanalsøk. Det er forskjellige frekvenser i de forskjellige områdene i Norge
  • Norske kanaler kan ikke mottas i utlandet. Men landets lokale stasjoner kan tas inn dersom de ikke krever abonement.

 

2. Parabol Automatisk

  • Går parabolen opp og finner satellitten?
  1. Hvis den gjør det så er det ikke noe feil med utstyret som er montert i bilen for å motta signalene.
  2. Har du dekoderboks (den du putter kortet i) som er en egen enhet må du huske og sette tv til riktig kilde. Svært ofte er HDMI1 riktig kilde.
  3. Har du tv med innebygget dekoder, husk å velge TV på kilde og gjør ett kanalsøk på Satellitt.
  4. Får du opp feilmelding på skjermen, for eksempel «ingen tilgang (1)» Sett da på NRK 1 og la den stå der i minimum 2 timer. (Normalt tar det ikke mere enn 15-40 min for å få signal om alt er i orden)
  5. Skulle ikke punkt 4 føre frem ring Canal digital og be dem «sende ny åpning på kortet ditt»
  6. Hvis ikke dette løser det, kontakt Askjems
  • Går parabolen opp og bare går rundt og rundt uten å stoppe?
  1. Prøv å flytte kjøretøyet til en ny plass. Kanskje det er noe som blokkerer signalet til antennen.
  2. Husk at bilen bør stå så rett som mulig.
  3. Hvis du har reist langt i Nord – Sør retning så la den gå i minimum 15 min.
  4. Se rundt deg. Er det andre paraboler der så har du retningen som satellitten står i. Tommelfingerregel er fri sikt i 50 meters høyde og 150 bort fra parabolen.
  5. Om dette ikke løser noe, kontakt Askjems
  • Går ikke parabolen opp?
  1. Sjekk at det er strøm til styringsenheten til parabolen og at alle sikringer som sitter på eller ved den er hele.
  2. Sjekk at kabler som går inn i styringsenheten er i orden og ikke løse.
  3. Om du har ett voltmeter sjekk at det er 12v i rød og brun kabel.
  4. Husk at parabol ikke vil gå opp med bilen i gang.
  5. Om dette ikke løser noe, kontakt Askjems

 

3. Parabol manuell

  • Finner ikke satellitten.
  1. Husk at kjøretøyet må være helt vatret for å kunne finne riktig grad på stangen eller platen. Ellers må vinkelkorreksjon legges inn.
  2. Hvis du bruker Finlux tv med innebygget satellittdekoder så kan denne gi falskt svar på THOR. Hvis du får grønt på både signalkvalitet og signalstyrke, gjør ett kanalsøk. Skulle ikke noen av kanalene du kjenner være der så gjør ny innstilling av parabolen.
  3. Det kan være vanskelig, og noen ganger tilnærmet umulig, å finne satellitter uten en satellittfinner. Se her for forslag: Satellitt finner
  4. Start søket med å stille inn parabolen på riktig grad. I Vestfold er Thor på ca. 21 grader. Deretter søker du rundt, når du får utslag på begge linjene (signalkvalitet og signalstyrke) så stopper du på den høyeste verdien du får til. Så finjusterer du litt på gradene til den høyeste mulige verdien oppnås.

Varmtvannstank/vanntank

I utgangspunktet kan man drikke vannet i tanken om renholdet av tanken gjøres regelmessig og riktig (les neste punkt). Men vannet vil ikke smake som du er vant til.

 

Vanntanken bør desinfiseres minst én gang i året. Bruk middel som er spesielt beregnet for dette, som både rengjør og desinfiserer hele vannsystemet. Følg bruksanvisningen nøye.

 

Det kan monteres filter på vannslangen som kan gjøre vannet mye bedre.

 

Vi vil råde dere å bruke skjønn og ikke ta noen sjanser. I Norge går det fint å drikke vannet så sant man renser tanken regelmessig. I Europa forøvrig bør en ikke drikke springvann.

Tøm tanken.

 

Fyll på spillvannsrensemiddel. Følg bruksanvisningen nøye. Dette bør gjøres annenhver tank.

 

La aldri spillvannet stå på tanken ved lagring.

 

Om ingen av punktene over fører frem: Finn inspeksjonshullene(lokk) til tanken (ofte under luker i gulvet) inne i boenheten. Åpne lokket som er nærmest spillvannsmåleren. Vask pinnene som går ned i tanken med klut. Om det er vanskelig å komme til å vaske, kan måleren demonteres og taes ut for nøyere rengjøring.

Start med å tømme ferskvannstanken.

 

Skru av vannpumpen om du har egen knapp til dette. Hvis ikke kan du fjerne sikringen til pumpen.

 

Åpne alle kranene og sett disse midt i mellom varmt og kaldt vann å la dem være åpne heletiden.

 

Finn varmtvannstanken din, åpne avtappingen på denne. (Se brukerveiledningen på hvor denne finnes og hvordan den åpnes)

 

Det er viktig å merke seg at flere og flere kjøretøy har tappepunkter rundt om i bilen, spesielt de med vannpumpe utenfor tanken. Se brukerveiledningen for hvor disse finnes.

Vinterlagring

  1. Før lagring må du alltid fullade batteriene.
  2. Tøm ferskvannstank.
  3. Tøm varmtvannstank.
  4. Tøm toalettspyletank om du har.
  5. Tøm spillvannstank.
  6. Tøm toalettkassett.
  7. Kjør en renserunde med riktige kjemikalier.
  8. Utfør punktene 2-6 enda en gang til.
  9. Sett alle kranene i åpen stilling midt i mellom varmt og kaldt vann.
  10. Kjør pumpen i 30 sekunder. Fjern deretter sikring til vannpumpe.
  11. Tøm alle skap, sittebenker og lasterom slik at det kun er minimum av gjenstander, slik at det oppstår minst mulig kondens.
  12. Ta ut all mat.
  13. Vask kjøretøyet nøye innvendig og utvendig. Innvendig er dette viktig for å unngå at mus eller andre skadedyr vil inn i kjøretøyet.
  14. Koble fra batteri(ene). Enten via hovedstrømbryter eller ved å ta av polen.

Ja, det er lurt å sette inn «tørrballer» i kjøretøyet under vinterlagring, men husk å tømme væskebeholderen ofte slik at den ikke oversvømmer. Tørrballen vil senke luftfuktigheten inne i enheten og hindre jordslag.

 

MERK: «Tørrballene» motvirker ikke lekkasje og erstatter ikke fukttest!

Ja, det bør du gjøre. Start den gjerne opp en gang i måneden. La den gå til motoren er varm.

 

Husk også å kjøre airconditioner jevnlig, slik at pakninger i denne ikke tørker ut.

 

Flytt gjerne bilen noen cm, slik at hjulene ikke belastes på samme flate hele vinteren.

 

Øk lufttrykket i dekkene ved lagring, for å unngå kast i dekkene (flate områder).

Vi anbefaler at man ikke har varme på i bilen om vinteren da dette kan skape mye kondens. Tøm bilen for utstyr, la skapdører være åpne og fjern, eller sett putene opp slik at benkene får luft.

Dersom bilen er varmere enn omgivelsene, vil den kunne bli et yndet tilholdssted for gnagere og innsekter.

 

Det er lurt å sette inn «tørrballer» i kjøretøyet under vinterlagring, men husk å tømme væskebeholderen ofte slik at den ikke oversvømmer. Tørrballen vil senke luftfuktigheten inne i enheten og redusere faren for jordslag.

Ja, det bør økes til makstrykk før bilen parkeres over lengre tid, for å unngå kast i dekkene (flate områder). Sjekk først hva makstrykk er på dekkene dine skal være.