Livet med bobil – del 4

Kan man bruke bobil om vinteren? Dette lurte vi også på da vi hadde anskaffet oss bobil.

Norske vintre er synonymt med is og kulde. Tanken på å manøvrere en lang og tung bil, langs glatte vinterveier med sine kjæreste som passasjerer virket skremmende. Samtidig lurte vi på om vann og varme ville fungere, om parkeringsplasser ville være brøytet og så videre. Vi lot spørsmålene henge og lot bobilen stå den første vinteren. Da veiene var bare igjen tok vi frem bobilen og dro til fjells. I lavlandet og dalgangene var det vår. På fjellet var det snø og vinter. Kaldt var det også. Og det fungerte fint! De fleste nordmenn har vært ute en vinternatt før. Vi også. Og skal du først være ute en vinternatt, så finnes det ikke noe mer komfortabelt sted å være enn i en bobil.

VINTERCAMPING

Så svaret er: Ja, bobil fungere om vinteren. Nå bruker vi bobilen hele året. Det fine er at vi kan parkere der vi skal på tur. Ved skiløypa, alpinbakken eller mitt oppe på fjellet. VI må naturligvis ta hensyn og forberede oss. Her noen tips om hvordan:

Fremkommelighet med bobil

Bobiler er tunge og baktunge, mange med lasterom og vanntank plassert bakenfor bakhjulene. Bremselengde og kjøreegenskaper er vesentlig dårligere enn hos en personbil. Det kan være vanskelig å se veiskulder og veimerking på en snødekket vei. Man vil for all del unngå å kollidere eller å bli stående fast. Det er derfor nødvendig å ligge med god avstand til bilen foran, ta det pent og kjøre etter forholdene, og sist men ikke minst planlegge turen i forkant – og aldri dra strikken for langt.

Dra helst til steder som kan nåes via riks- eller europaveiene. Disse veiene binder sammen landsdeler og regioner, og er ofte godt vedlikeholdte, saltet eller brøytet gjennom vinteren. Velg en rute uten altfor svingete veier, legg reisetiden til et tidspunkt der det ikke er så mye trafikk og helst dagslys og følg med på vei-, vær- og føremeldinger.

Dersom man skal til fjells er det lurt å planlegge hvor man skal parkere i forkant. Dra helst steder du har vært før, der det ikke er for bratt og svingete, og du vet at det er plass til å parkere. En bobil har få hestekrefter per kilo, kan være vanskelig å snu og man vil ikke å bli stående fast på en smal fjellvei, der man kan ende opp med å blokkere inn- og utfarten til et helt hyttefelt, og berging kan bli et stort prosjekt. Mange veier kan man finne gatebilder av på Google. Da kan man få en formening om hvor bred og bratt veien er og hvor man kan snu og parkere. Noen ganger har vi søkt på steder vi skal til på instagram og sett nyeste daterte innlegg for å sjekke vær og føre. Andre ganger har vi ringt folk som har vært i samme område nylig. Dersom man er usikker når man nærmer seg, kan man alltids spørre en møtende bil om kjøreforholdene siste stykket opp på fjellet.

Person legger på kjetting på bobilHa med spade, slepetau og kjetting. Sistnevnte er lett å montere på en bobil med store hjulbuer. Ofte har vi montert kjetting bare for sikkerhets skyld det siste stykket opp på fjellet. Med kjetting er det også lettere å manøvrere og parkere der det ikke er brøytet, og det er betryggende å ha på vei ned igjen for redusert bremselengde. Tilslutt vil jeg anbefale å ha nyere piggdekk dersom man skal ut på vinterføre med bobil.

 

Varme i bobil på vinteren

Bobiler har vann- eller luftvarme som gir god oppvarming av bilen også om vinteren. Det er en fordel med dobbelt gulv, og en forutsetning å ha oppvarmede tanker i bobilen dersom man skal benytte den vinterstid. De fleste bobiler varmes opp med gass. Man vil helst ikke å gå tom mitt oppe på fjellet. Derfor har vi alltid hatt med to eller tre fulle gassbeholdere på tur. Erfaringsmessig rekker en beholder til en helg. Man kan spare gass ved å senke temperaturen om natten og mens man er på tur på dagen. Det blir overraskende varmt og komfortabelt i en bobil. Vi har overnattet i 26 kuldegrader uten problemer. Er det kalt kan det være smart å bytte til en full gassbeholder om natten eller om man skal ut på tur, så slipper man å våkne eller komme hjem til kald bil. Det er lurt å ha en isolasjonsmatte over vinduene i bildelen for å unngå kodens på frontruta og for ekstra isolasjon av den uisolerte bildelen. I tillegg slipper man å skrape rutene. Ikke glem å lufte kontinuerlig selv om det er kaldt ute!

Familie som koser seg i bobilen

Strøm i bobil på vinteren

Man trenger strøm til blant annet belysning, lading av diverse enheter og ikke minst til å drive pumpen eller viften til varmeanlegget. Selv har vi aldri stått samme sted mer enn tre netter og aldri opplevd å gå tomme for strøm. Har man solcelle vil dette lade noe selv om vinteren. Pass på så det ikke legger seg snø over panelet. Det er helt klart en fordel med et ekstra bodelsbatteri dersom man skal bruke bobilen om vinteren.

 

Vann i bobil på vinteren

Vann fungerer så lenge systemet og bobilen er oppvarmet, det vil si har gass og strøm. Tøm alltid anlegget etter bruk og la kranene stå i åpen stilling mellom kaldt og varmt. Sørg for at bilen er godt oppvarmet slik at det ikke er frost i bilen før man fyller på vann og tar systemet i bruk.

 

Fricamping med bobil på vinteren

Camping med bobil er når man opptar mer plass enn 100 % av bilens areal. Det vil si at man for eksempel setter ut stoler og bord eller ruller ut markisen. Regler for bobilcamping er like som for telt, foruten om at man ikke kan parkere utenfor vei og parkeringsplasser. Ved utmark kan man campe så lenge det er mist 150 meter fra nærmeste hus og man ikke camper mer enn inntil 2 døgn på samme sted. Det finnes mange fine steder å fricampe i Norge, og om vinteren er det godt med plass. Regelverket for camping og parkering i Norge og Sverige er blant de mest bobilvennlige i hele Europa.

Vintercamping i Romsdalen

På vinteren oppholder man seg mye inne bobilen og behovet for å møblere utendørs begrenser seg, så det er mer nærliggende å omtale bruken som parkering. Med bobil kan man parkere stort sett overalt. Noen steder er det begrenset hvor lenge man kan stå eller lokale forbud mot bobiler, og i Oslo har det vært forbud mot overnatting i bil på offentlig område, men dette er stort sett ikke relevant på vintertur med bobil rundt om i Norge. Vår erfaring er at det er enklere å finne parkeringsplass om vinteren enn om sommeren, så lenge man ankommer om kvelden mens alle andre er hjemme eller på hytta.

 

Vask av bobil på vinteren

De fleste er nøye med å vaske bobilen etter bruk. Dette kan bli et problem dersom det er frost og man ikke kan benytte utekran hjemme. Det finnes mange selv-vaske-stasjoner som er åpne om vinteren, men de fleste har høytrykkspylere som ikke er å anbefale for bobil. En grei løsning er vaske bilen hjemme så snart det er mildvær. Mange understellsbehandler bobilen dersom de benytter den mye om vinteren.

 

Praktiske tips for vinterbruk av bobil

  • Skiftematte: ha med en matte man kan stå på ute mens man tar av seg klær med mye snø.
  • Børste og kost: En til klær og en til bilen. Børst av klærne ute så slipper du snø og vann inne i bobilen. Børst taket og solcellepanel fritt for snø.
  • Klestørk: tørk klær helst ute evt. i garasjen eller på stengt bad med lufting for å unngå fukt inne i bilen
  • Damsperresokk: Unngå våte sko. Ta på en frysepose mellom tynne- og tykke ull- eller syntetsokker. Da vil skisko og skistøvler aldri bli våte innenfra og du slipper å tørke dem etter bruk.
  • Pledd og skinn: ta med pledd og saueskinn for ekstra varme og kos i bilen
  • Hodelykt: Obligatorisk
  • Smøring: Smør mer enn skiene. Vinduer, låser og håndtak trenger å smøres slik at de ikke fryser
  • Primus: Ha med en primus til vinterbruk. Lag maten ute. Det er hyggelig og man unngår stekeos og damp inne i bobilen.
  • Inverter / omformer: sørg for å ha mulighet til lading av pc dersom man ikke har tv i bobilen. Kveldene er lange og det er fint å kunne se en film sammen.
  • Skjermtid: Man tilbringer ekstra mye tid inne i bobilen om vinteren. Det er fint å lese bøker og å spille spill sammen. Men de fleste barn og voksne vil uansett også bruke telefon og nettbrett. Så gi alle litt slakk og utvid skjermtiden vinterstid.
  • Nivåklosser: Dersom man parkerer på et tykt underlag av snø og is kan det være lurt å stå på nivåklosser med planker eller matte under slik at ikke hjulene «fryser seg ned» i underlaget.
  • Poser og bokser: Pakk ski i skipose så det ikke renner ut smeltet snø i garasjen. Pakk utstyr i bokser og holdt orden i bil og garasje. Det er fint å finne det man trenger, når man trenger det, spesielt om vinteren.
    Baggasje i garasjen
  • Tilpass turen til været: Dra til et annet sted eller hjemover dersom det er meldt mye snø og dårlig vær. Eller bli en dag til og vent med hjemreisen til været er bedre og det er brøytet igjen.
  • Parker mot vinden. Det kan være fristende å la den isolerte og ofte vindusfrie bakenden stå mot vinden eller å parkere med utgangsdøren i le. Dersom det er mye vind er det lurt å parkere fronten mot vinden slik at ikke taklukene slamrer eller blåser opp.
  • Dra dit det finnes mer enn snø og vinter: Dra innom et sted der det finnes alternative aktiviteter som badeland, museum, restauranter eller til et sted der venner eller familie bor eller har hytte.
  • Dra dit andre ikke drar: Mange drar på fjellet om vinteren. Gjør det motsatte og ta turen til en strand eller kysten der stillhet, natur og vær er mer tilstedeværende om vinteren enn om sommeren.
  • Nett: Veimeldinger og webkamera på vegvesen.no/trafikkbeta Trafikk og gatebilder på www.google.com/maps Mål veibredde, avstand til nærmeste hus og sjekk om du får plass til å parkere bobilen med måleverktøyet på www.kart.finn.no Sjekk eiendomsinfo og om du har parkert på privat eller offentlig grunn på www.norgeskart.no/  Vær og vind www.yr.no og www.dmi.dk

 

Husk: Vinteren er lengre enn sommeren i Norge. Benytt bobilen hele året!

S & M Grimsæth