Vår erfaring er at mange bobilister har utfordringer med strøm i sine bobiler. For å demonstrere noen ulike teknologier for å oppnå både hurtig lading og god kapasitet i bobil utstyrte vi en Carthago med en omfattende utstyrspakke.

For å teste ut ny teknologi og å vise frem det ypperste som kan leveres, vil vi vise frem vi tatt frem en «moro-bil» for strømnerdene. Vi tror ikke gjennomsnittscamperen trenger et rullende kraftverk av typen vi her demonstrerer, men elementer av dette monterer vi oftere og oftere inn i bilene vi selger. Fricamping der du er selvforsynt med strøm, blir mer og mer aktuelt nå som nye grupper campere oppdager fordelene med det frie bobillivet.

Pakken vi monterte på denne bilen besto av 4 solcellepaneler på taket, 2 stk kraftige ladere og 3 stk 100 Ah Lithiumbatterier beregnet for bobil i norske forhold. Løsningen lader med over 100 ampere både fra stikkontakt og dynamo, samt optimalt fra de 460 watt med solcellepanel. Denne løsningen gir en reell kapasitet tilsvarende inntil 600 Ah blybatterier, men til en fjerdedel av vekten. Hvert Lithiumbatteri veier kun 13 kilo. I løsningen er det også applikasjoner for mobil / nettbrett, hvor du får full oversikt over hvert enkelt batteri med temperatur, energitilstand, strøm inn og ut, ladesykluser, samt historikk, total gjenværende batterikapasitet i prosent og gjenværende timer på nåværende forbruk – via en sentral batterimonitor.

TO mekanikere viser frem utstyrspakke med batterier i bobil

– Våre mekanikere Richard og Bengt Rune er i ferd med å montere utstyret.

Dette er noe av det råeste vi kan få til av lading fra motor uten å gå til skrittet og bygge om motor med flere dynamoer, sier mekaniker Richard Løw hos Askjems.

EURO-standard på utslipp og tilhørende ladeutfordringer

De fleste moderne dynamoer leverer fra 120 til 200 ampere maksimum ladestrøm. Men innføringen av EURO6 standarden for utslipp har skapt noen utfordringer for deler av bobilfolket.

– Noen bobilister med nyere bobiler opplever å få dårlig lading til bodelsbatteriene sine. Dette kommer av en modernisering av motorens dynamo for å bidra til utslippsreduksjon, sier mekaniker Richard.

En god løsning på dette problemet kan være å montere en ladebooster tilpasset det behovet brukeren har.

Sikkerhet

– Her går det mer strøm gjennom kablene enn det gjør gjennom hovedsikringen i sikringsskapet ditt hjemme, sier Bengt Rune. Derfor er det viktig at sikkerheten er i fokus. Det er store strømstyrker og dermed veldig viktig at alt dimensjoneres korrekt, sikres og monteres profesjonellt. En del av kvalitetssikringen er å analysere kabler og se løsningen gjennom FLIR-kamera, som gir et infrarødt bilde av de ulike komponentene og deres temperatur.

Komplisert?

Det høres kanskje komplisert ut for noen, men løsningen er meget enkel i bruk.

2 stk ladere med inngang fra 3 kilder. Her styres lading fra motorens dynamo, 230v fra landstrømmen samt energien som høstes fra bilens 4 solcellepanel

– Alt styres automatisk, og det eneste du strengt tatt trenger å forholde deg til er et instrument som viser gjenværende kapasitet i prosent eller timer, sier Bengt Rune.

Med denne løsningen og normalt forbruk så er det stor sansynlighet for at det blir lite til ingen behov for strømkabel på vår, sommer og høstsesongen.

Vi finner en løsning som dekker dine behov for strøm

Dette er en teknologidemonstrasjon hvor vi har tatt med en del spennende og kraftige løsninger. Løsningen er dimensjonert langt høyere enn en gjennomsnittlig bobilbruker har behov for. Det finnes også andre varianter og grader av det som her er vist. Dersom du har noen utfordringer med strøm i bobilen så er vårt råd at du tar kontakt med noen som kan hjelpe deg å kartlegge dine behov, og deretter tegner en løsning som er optimal utifra kost og dine behov. Vi nevner også at akkurat denne Carthagoen med demontrert løsning er til salgs hos oss, har kort leveringstid og står utstilt i våre lokaler. Kom gjerrne innom for en titt og en prat om dine behov og ønsker.